Waarom doen we dit?

De energietransitie is in volle gang. Consumenten staat voor moeilijke, en soms misschien ook dure keuzes. SustainQ wil deze consument helpen om hen een zo accuraat mogelijk inzicht te verschaffen.
Beeld

Inzicht geeft richting aan actie

Er zijn veel technieken en mogelijkheden om te verduurzamen, maar wat levert nu exact hoeveel besparing op? Wat is de samenhang tussen bijvoorbeeld isolatie en een hybride? Welke keuze moet ik maken?

Veel mensen raken het overzicht kwijt met als gevolg dat ze het niet meer weten. Vaak is uitstel van de maatregelen het gevolg, dat terwijl we als maatschappij eigenlijk moeten versnellen. Daarnaast zijn veel rekentools beschikbaar gesteld door leveranciers die een bepaald commercieel belang hebben. SustainQ staat onafhankelijk in de markt.  

Om te kunnen bepalen wat voor een consument de beste maatregelen zijn om zijn energieverbruik te verlagen is het belangrijk om de diverse technieken naast elkaar te kunnen zetten en vergelijken. De consument beschikt meestal over beperkte financiële middelen en kan zijn euro maar één keer uitgeven. De voorkeur is natuurlijk om dat zo slim mogelijk te doen. Dat wil zeggen: om een zo groot mogelijke besparing te realiseren.

We helpen de professional bij het geven van advies

Door de technische ontwikkelingen en de toename in technieken wordt het steeds lastiger voor de professional om advies te geven aan de consument. Welke techniek brengt welke besparing en wat gebeurt er als technieken gecombineerd worden? Onze tooling helpt bij het maken van berekeningen waarbij meerdere technieken worden gecombineerd, ook bij bouwkundige aanpassingen zoals isolatie. Daarnaast worden adviezen voorbereid met betrekking tot benodigde vermogens of hoeveelheid zonnepanelen.

We helpen de consument bij het maken van keuzes

Wanneer op een goede manier de verschillende technieken vergeleken kunnen worden geeft dat duidelijkheid over welke keuze het beste is. Doordat de resultaten zowel de energieverbruiken als de CO2-uitstoot en de kosten laat zien, kan elke consument ook zijn eigen afweging maken. De een gaat meer voor groen, de ander meer voor kostenverlaging. Door inzicht te geven kan ieder de keuze maken die het beste bij hem past. Zo kunnen we samen versnellen en dus ook sneller de CO2-uitstoot reduceren.